Como Comet B
Typ: Como Comet
B
Tillverkare: Como, Mats & Tore Bjerke, Stockholm, Sverige
Cylinderdiam.: 38 mm
Slaglängd: 40 mm
Slagvolym: 48 cc
Effekt: 3 hk
Varvtal vid maxeffekt: 4000 rpm
Tändsystem typ: semi-diesel med tändrör
Svärd: 18”
Lämplig svärdlängd: 12”-22”
Kedja: reduktionsväxeldriven
Utväxling: 1:3
Koppling: centrifugal
Smörjning: manuell
Bränsletank: 1,3 l
Oljetank: 0,1 l
Vikt: 9 kg med 18” svärd och kedja
Tillverkad: 1950-1953
Norska gruvingenjören
Rasmus Wiig konstruerade 1949 en dieseldriven motorsåg med namnet Comet.
Sågen som vägde 8,5 kg var extremt lätt jämfört med
andra samtida sågar.
Motorn var av semidieseltyp med tändrör och gick att köra på
valfritt oljeblandad bensin, diesel och fotogen. Comet gick enligt uppgift bäst
och var starkast på bensin. Comet rök ganska mycket på diesel
och röken var inte trevlig att inandas. Vid start värmdes tändröret
upp med en inbyggd propangasbrännare. Efter 20 sek förvärmning
var sågen klar för start. Främre handtagsbygeln fungerade som
gasbehållare och den rymde gas för 100-150 starter dvs. flera veckors
behov. Med varje såg medföljde också en 1-liters reservflaska,
rymmande ytterligare ca 1500 -2000 starter.
I Sverige började AB Como, Mats & Tore Bjerke licenstillverka (semi)-dieselsågar
1950. Den svensktillverkade modellen kallades Comet B demonstrerades för
första gången i Sverige i dec 1950. De första 100 Comet började
säljas till kund i feb 1951.
Sågarna var av modell Comet B som demonstrerades för första
gången i Sverige i dec 1950. Vid demonstrationer visades ofta hur Comet
startade även efter att ha doppats helt i vatten.
Comet B tillverkades 1950-1953. Tillverkaren hade höga förhoppningar
på Comet. Fördelar som nämndes var t.ex. låg vikt, lågt
inköpspris, lättstartad i sträng kyla och förväntat
hög driftsäkerhet genom enkel konstruktion.
Cometsågen uppfyllde emellertid inte förväntningarna och omdömena
var övervägande negativa. Comet ansågs ha en lägre skärhastighet
än jämförbara enmanssågar.