tillbaka

Crescent flakmoped 1189

 

 

 

 

Flakmopeden Crescent 1189 som tillverkades av MCB är ett mycket praktiskt fordon även om ständiga växellägesjusteringar krävs för detta fordon. Jag köpte flakmopeden 1986 med trasig utgående axel i växellådan. Årsmodellen är ca 1980. Mopeden är fortfarande i bra skick och har varit driftsäker förutom problem med växellådans utgående axel som är underdimensionerad för mopedens höga vikt och lätt går sönder. Nymans Verkstäder började 1958 att tillverka den trehjuliga flakmopeden modell Crescent Saxoped Transport 1210, föregångaren till Crescent typ 1189 här ovan.


Lite data:


Längd: 210 cm.
Bredd: 96 cm.
Höjd: 102 cm.
Flak (innermått): 92 x 92 cm.
Lastkapacitet: 150 kg. (I Sverige om föraren är under 18 år, 100 kg).
Däckdimension: 4,00x8” fram, 20 x 2,5” bak.
Bromsar: Mekanisk trumbroms: fram 117 mm, bak 104 mm.
Parkeringsbroms finns.
Motor: Sachs 50/3 LS 1-cyl 2-takt fläktkyld.
Cylindervolym: 48 cc.
Cylinderdiameter: 38 mm.
Slaglängd: 42 mm.
Effekt: 1 hk vid 3 400 rpm.
Start: Pedalstart.
Växellåda: 3-växlad, handmanövrerad.
Förgasare: Bing 1/8,5/5, diam. 9.2 mm.
Belysning: fram 6V 15/15W, bak 6V 3W.
Bränsletank: ca 5 l.
Crescent 1189 är försedda med dubbla lås.
Färg: Mellangrön.


Lite historik om Crescentnamnets ursprung.

1897 startade firman Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import Eli Pettersson och August Lindblad i Stockholm. Eli och August som sålde cykeldelar med egen agentur och utförde cykelreparationer började också importera Crescent cyklar från Western Wheel Works i Chicago, USA. 1897 köpte firman in 6000 Crescent cyklar. På 6 månader såldes alla cyklarna och verksamheten ökade därefter snabbt i omfattning. Crescent betyder månskära på engelska och kommer i sin tur från latinets crescendere som betyder öka. Månskäran är också märkets symbol. 1907-1908 startade även en svensk tillverkning av Crescentcyklar. Omkring 1500-2000 cyklar per år tillverkades av företaget. Kring år 1910 bytte företaget namn till Velicopedaktiebolaget Lindblad. 1931 köper Nymans Verkstäder AB i Uppsala bolaget Velicopedaktiebolaget Lindblad i Stockholm, med filialer i Göteborg och Malmö, som var generalagent och tillverkare för Crescent och Drott samt hade rätten till att använda namnet Crescent i tillverkningen. Produktionen flyttades till Uppsala och företaget Lindblad drevs nu som en försäljningsorganisation. 1947 byter Nymans Verkstäder AB namn till Nymanbolagen AB. 1955 började namnet NV (Nymans verkstäder) fasas ut inom mopedtillverkningen. Alla nya mopedmodeller fick namnet Crescent medan äldre modeller t.ex. Autopeden fanns både med namnet NV eller Crescent. 1957 bytte också alla NV motorcyklar namn till Crescent. 1960 gick Nymanbolagen och Monarkkoncernen med cykelfabriken Monark i Varberg ihop. Den nya koncernens namn var från 1964 Monark-Crescent Aktiebolag (MCB).

Manual

Broschyr

tillbaka Upp