tillbaka

Typhoon D 62

 

Typ: Typhoon D 62
Tillverkare: EIA (Edsbyns Industri Aktiebolag), Sverige

Cylinderdiam.: 50 mm
Slaglängd: 40 mm
Slagvolym: 78 cc
Insug: Reedventil
Effekt: 4,2 hk
Varvtal vid maxeffekt: 6300 rpm
Tändsystem typ: Svänghjulsmagnet samt brytare
Svärd: 17”
Lämplig svärdlängd: 17”-28”
Kedjedelning: 7/16”
Kedja: Växeldriven* (Utväxling 1:1)
Koppling: Centrifugal
Smörjning: Manuell
Kedjehastighet: 14-16 m/s
Bränsletank: 1,1 l
Oljetank: 0,3 l
Vikt: 10,4 kg fulltankad med 17” svärd och kedja

Tillverkad: ?– 1967


Kedjan drivs med en (reduktions-) växel med utväxling 1:1. Modell 62 fanns också som version G 62 med annan utväxling 1,7: 1 som gav kedjehastigheten 10-12 m/s, i övrigt samma data som D 62.

Anm. Edsbyns Industri AB grundades 1 mars, 1929 av Jonas Leander Ow’en från Edsbyn. EIA köper 1932 Orsa Sågbågsfabrik. Edsbyns Industri AB tillverkade en stor mängd olika produkter. För skogsbruket ingick i sortimentet t ex barkspadar, bågsågar, kätting, spännbjörnar, stocksågar, sågkilar och timmersaxar. EIA tillverkade även motorsågar under perioden 1957 (1958?) – 1967 (1966?) med namnet Typhoon. Den första serie bestående av 7 Typhoon som tillverkades skickades till en mässa i Frankrike 1957/(1958?). Konstruktör av motorsågen var Anders Tycko Ånner. Konstruktören och uppfinnaren Anders Tycko Ånner hade också flera patent. Typhoon tillverkades och såldes i 5 olika versioner. Typhoon fungerade också som drivenhet på röjsågar. Anders Tycko Ånner utvecklade också för EIA en tvåcylindrig enmansmotorsåg med boxermotor i början av 1960-talet. Första prototypen provkördes 1963. De tvåcylindriga sågarna hade nästan inget gemensamt med de andra Typhoonsågarna. Något namn eller typ har inte hittats i samband med genomförda källstudier om EIA och Typhoonsågarna. De tvåcylindriga sågarna byggde till stor del på tvåcylindriga Rummi motorcykelmotorer. EIA köpte därför in en Rummiscooter i studiesyfte. En lös Rummi TT-motor skall också ha köpts in av EIA men detta har inte gått att få bekräftat. Prototypsågarna var lätta och högvarviga men relativt svaga med liten slagvolym enligt uppgift från konstruktören. Idag finns 2 prototyper bevarade varav en är i körbart skick. Den tvåcylindriga motorsågen började aldrig serieproduceras. Endast 4 prototyper byggdes enligt uppgift från fabriken. Efter 1966/1967 tillverkade företaget handsågar och handverktyg. EIA köps upp av Sandvik AB 1973 och epoken som familjeföretag avslutas. Sedan 1999 ingår EIA som en del i SNA-Europe-koncernen.

 

Broschyr

Tillbaka Upp