Husqvarna MS 90 E/F
Typ: Husqvarna
MS 90 F
Tillverkare: Husqvarna Vapenfabriks AB, Huskvarna, Sverige
Uppgraderad E-såg till F med bland annat ny startapparat.
Uppgraderingens gjordes hos återförsäljarna, och de stämplade ett F efter serienumret.
Cylinderdiam.: 52 mm
Slaglängd: 42 mm
Slagvolym: 90 cc
Insug: Slidmatning
Effekt: 5 hk
Varvtal vid maxeffekt: 6000 rpm
Tändsystem typ: Brytare
Svärd: 18”
Lämplig svärdlängd: 13”-20”
Kedjedelning: 7/16”
Kedja: Direktdrivning
Koppling: Centrifugal
Smörjning: Automatisk samt extra manuell oljepump
Kedjehastighet: 15,5 m/s
Bränsletank: 1,1 l
Oljetank: 0,3 l
Vikt: 11,8 kg fulltankad med 18” svärd och kedja
Tillverkad: 1960-?
Pris: 1345 kr (september 1962)
Uppgraderad E-såg till F med ny startapparat
I slutet av 1950-talet intresserade
sig Husqvarna AB för motorsågstillverkning. I ett internt projekt
konstruerade Husqvarna en prototypmodell kallad Alaska 1 som till stor del byggde
på erfarenheter från den amerikanska tillverkaren Homelite’s
typ ZIP. Alaska 1 tillverkades 1957 i totalt 5 eller 6 exemplar. Uppgifter om
färre tillverkade Alaska 1 förekommer också. Efter praktiska
prov i Svenska skogar med Alaska 1 tog företaget beslutet att börja
serieproducera motorsågar, projektledare för Alaska 1 var Olle Edlund samt konstruktören Müller. Efter praktiska prov i svenska skogar med Alaska 1 tog företaget beslutet om att börja serieproducera motorsågar. Projektledare för MS 90 blev Olle Edlund. Husqvarna konstruerade nu tillsammans med designer Göte Landen och konstruktör Thorell Husqvarnas första motorsåg. Den kända designern Sixten Sason gjorde den eleganta formgivningen. Husqvarna AB utvecklade helt själva sågen MS 90. Bland finesserna
på sågen fanns en inbyggd centrifugalregulator i vevaxeln som påverkar
insugningsarean så att övervarvning undviks. Ljuddämpningen
var effektiv även på insugningssljudet, eftersom luftfiltret var
inbyggt i sågkroppen bakom en kåpa. MS 90 version A började
säljas i december 1959. MS 90 hade i början problem med driftsstörningar och tändsystemet ändrades efter cirka 350 tillverkade exemplar. Tändssystemet som ursprungligen kom från en mopedmotor fungerade inte alltid perfekt i en motorsåg. Sågen hade i början ytterligare flera problem med tändsystemet. Det kom in fukt i kortslutningskontakten som på kort tid skadade brytarspetsarna. Vidare kom det in spån in i magnetapparaten som direkt orsakade motorstopp. Dessa två konstruktionssvagheter på de första cirka 6000 exemplaren åtgärdades genom en återkallning kostnadsfritt för kunden. När sågen byggdes med dessa modifieringar ändrades namnet till MS 90 E. När sågen fick ett helt nytt tändsystem fr.o.m. nr. 18000 ändrades beteckningen till MS 90 F. Sågen utvecklades också på andra sätt och såldes i 4 olika
versioner MS 90 A, MS 90 E, MS 90 F samt MS 90 G. Sågen fanns också
i 100 cc-version med namnet MS 100.
Sågen var mycket populär och ansågs hålla hög kvalitet,
vara mycket effektiv och lätthanterlig av användarna.