Partner R 11
Typ: Partner
R11
Tillverkare: Partner AB, Mölndal, Sverige
Cylinderdiam.: 50 mm
Slaglängd: 46 mm
Slagvolym: 90 cc
Insug: Reed ventiler
Effekt: 4,8 hk
Varvtal vid maxeffekt: 6600 rpm
Tändsystem typ: Brytare
Svärd: 18”
Lämplig svärdlängd: 15”-22”
Kedjedelning: 0,404 ”
Kedja: Direktdrivning *
Koppling: Centrifugal
Smörjning: Automatisk
Kedjehastighet: 17,1 m/s
Bränsletank: 0,9 l
Oljetank: 0,5 l
Vikt: 10,9 kg fulltankad med 15” svärd och kedja
Tillverkad: 1958–?
Pris:1190 kr (1/10 1959)
Anm. AB Partner Industriers
första modell konstruerades av Gunther Dobbertin som tidigare var anställd
på motorsågstillverkaren Dolmar. Modellen som döptes till Partner
R 11 var den första helt egna konstruktionen med namnet Partner. R 11 var
den första direktdrivna svenska motorsågen när den introducerades
1958 samt världens första direktdrivna såg med automatisk smörjning.
R 11 var vidare försedd med en membranförgasare vilket var en stor
förbättring gentemot konkurrenternas flottörförgasare. R
11 var till stor del tillverkad i lättmetall vilket minskade vikten till
10,9 kg mot föregångarenC6 14,9 kg. Modell R 11 var AB Partner Industriers
(senare enbart AB Partner) 1’a modell i ordningen och blev en stor exportframgång
för företaget. I Sverige såldes ca 35000 Partner R 11. I oktober
1962 hade Partner AB tillverkat totalt 100 000 motorsågar. Andra tidiga
svenska modeller med direktdrivning var Husqvarna 70 (1958) byggd på Crescent
06, Husqvarna 90 (1959) och Jonsereds Raket XF (1960). Partner R 11 tillverkades
även i en version med reduktions-växel, modell X 21. Denna modell
och Partner TS (Crescent 06 kopia) var endast exportsågar. Direktdrivning
av kedjan var en stor förbättring som först började finnas
på USA-tillverkade sågar vid 1950-talets mitt. Tidigare var sågarna
oftast drivna med en reduceringsväxel och kedjanshastighet låg då
på ca 4-10 m/s. Direktdrivningen innebär att motorns varvtal överfördes
oförändrat till drev och kedja. Kedjan fick en avsevärt högre
hastighet än den nedväxlade, 12-25 m/s. Många användare
med långa svärd krävde nerväxlade sågar för
att orka dra ordentligt. Detta medförde att vissa märken, t.ex. Jo-Bu,
höll kvar vid detta och tappade marknadsandelar.